förbjudna regler?

hörrni! är det inte väldigt konstigt att det finns regler i krig? detta lärde jag mig häromdagen när jag kollade nyheterna. för ett antal dagar sedan började det nämligen användas vit fosfor som vapen nere i gaza. tydligen är detta förbjudet i krig, helt enkelt mot reglerna. däremot är det tydligen tillåtet att placera ut rökridåer.

för mig är det fullständigt ologiskt att ha regler i något som i sig är förbjudet.
för visst är det väl förbjudet att kriga?
visst är det mot någon sorts mänsklig rättighet, om inte alla?

hjälp mig här.

kim.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Mmm.... känns lite konstigt egentligen, men när man tänker på det så kommer man ofta fram till att det är bättre att ha det än inga regler alls. Antar att problemet är att man måste ju alltid ha rätt att försvara sig! Men vad är försvar? Israel hävdar ju t.ex. att dom bombar i gaza för att försvara sitt eget land... och där blir det ju väldigt subjektivt. Men det är ju bra att man kan dra rättegångar mot folkmord osv. En kul grej är att i sverige hette det länge "Krigsmakten", innan någon kom på att "Försvarsmakten" var kanske lät lite bättre....

2009-01-31 @ 20:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback