att acceptera sitt tillståd

ända sedan jag började i skolan vid 1980-talet slut har jag varit en manisk "be there or be a looser"-människa. att skolka eller inte dyka upp på grund av sjukdom har aldrig varit något val. detta är något jag själv skapat. jag får helt enkelt ångest av tanken att inte ta del av det som jag borde ta del av. jag tror jag har försovit mig sammanlagt fem gånger i hela mitt liv.

plötsligt ser mitt liv annorlunda ut. jag har ett jobb med månadslön och jag känner mig tryggare än jag tidigare gjort. plötsligt kan jag resonera på ett logiskt sätt med mig själv.

"ja, kim, du är sjuk, du har feber och när du väl börjar hosta pågår det i en halvtimme. du har rätt att vara hemma, den enda du är skyldig något är dig själv."

så idag har jag mitt livs första hela sjukdag. jag har feber och ligger i sängen med pyjamas och faller in och ut ur sömn. det känns inte bra, men ok. jag är så van att tvinga mig själv förbi feber och yrsel, sträcka på ryggen och bara utföra det som ska utföras att drömmarna bildar oformliga alarmklockor som brutalt dunkar mitt huvud i väggen med sina enorma visare till armar. 

det har ingenting med stolthet, styrka eller diciplin att göra. 
det är ren och skär dumhet. 
är man sjuk så är man sjuk och då ska man vila.

det övar jag på idag.
kim.

Kommentarer
Postat av: calle

BRA BRA BRA!
Det känns tryggt att höra. Är man sjuk så är man, men jag vet att det inte är lätt för dig baby. Men, glöm inte att ingen vill ha feber och hosta på ditt jobb, så de är nog glada att du besparar dem bacillchockar i halvtimmesintervaller...

2008-01-28 @ 16:04:58
Postat av: Eva K

Samla vuxenpoäng; en viktig förutsättning är "Känn dig själv!"

Övning ger färdighet - vila på! Och krya på dig!

Hälsn Eva

Postat av: Johnnylouise

Cool site ... I like it :)

2009-01-28 @ 14:47:52
URL: http://johnnylouise.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback