om ägg

jag har börjat fatta det här med ägg. kokta ägg. eller, snarare, att koka ägg.

ett tag förvirrade det mig att det går fortare att koka ägg på öland, men snabbt som attan insåg jag att hönsen där värper så småttiga ägg och att detta givetvis är anledningen till den förkortade tillagningstiden.

det finns dock ett annat dilemma. i tisdags kom jag på att man måste vara oerhört noga med vattenmängden i kastrullen. varför? jo:

ju mer vatten, desto längre tid tills uppkoket är fulländat.

alltså blir tidtagningen (som startas när vattnet börjat koka) missvisande beroende på hur mycket vatten som tappas upp. när vattennivån är väl tilltagen ligger äggen i uppvärmningsfasen betydligt längre än vid en något lägre nivå.

dessutom hoppar äggen desto mer ju större vattenmängd de guppar i. tänk på det när ni förbannar er över att de gått sönder när ni plockar upp de små liven.

kvitt kvitt.
kim.

Kommentarer
Postat av: Steinarmelisa

You have done a great job with everything on this site. I Love your site


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback