förfallets magi

nu börjar allt gå sönder, precis som jag trodde. jag är av den fasta övertygelsen att saker och ting är tillverkade för att, förr eller senare, gå sönder. detta gäller i synnerhet hifi-produkter såsom datorer, ljudsystem och annat.
ett exempel på detta är att min mp3 nu gett upp. det var väntat. för ca ett år sedan (ja jag har haft den länge) gav navigationsfunktionen upp, så att välja låt har jag inte haft förmånen att göra på ett tag. igår gick den plötsligt inte att stänga av (!) så jag kopplade ur lurarna bara. givetvis strulade den när jag skulle cykla hem från jobbet. inte nog med att jag inte kan komma åt min  musik, spelaren har dessutom låst sig helt mirakulöst. (notera att det inte finns någon låsfunktion på denna modell egentligen, den har bara hittat på det.)

det finns givetvis olika livslängder på olika prylar. datorer är lömska för dem vill man ha så länge som möjligt och när de väl kraschar faller hela världen samman. datorn lever med andra ord aldrig så länge som vi vill.
ett par h&m-byxor håller, enligt erfarenhet, i cirka tre dagar innan dragkedjan ger upp, men det är klart, betalar man billigt får man billigt tillbaka.
cyklar har en sjuhelvetes förmåga att hålla länge. jag har haft min mörkblå "killcykel" sedan jag var tolv år gammal, vilket gör den till inte mindre än tretton år och nio månader. det är, vad min pappa brukar kalla, "kvalitetsgrejer".
det är först nu jag börjat fundera på att köpa en ny, för även om min gamla betta går fint så tänker jag ändå:

"tänk om det skulle gå åt helvete nu, att kedjan skulle låsa sig eller gaffeln bestämma sig för att falla ihop... då är det inte bara cykeln som är sönder, utan också mitt huvud..."

men för att köpa nytt måste det finnas stålar och för att få stålar måste det finnas jobb.
jag skyller helt enkelt på ams om jag vurpar.

kim.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback