byråkratins fula tryne

diskussionen om hets mot folkgrupp angående malmöpolisens bristfälliga uppträdande på den berömda filmen intresserar mig. plötsligt ploppar relaterade fall upp som svampar ur mossen. exempelvis har bland annat exempelpersoner tilldelats namn som neger negersson och liknande vid en polisundervisning.

givetvis finns en definition på vad som kan och inte kan kallas hets mot folkgrupp. tydligen föll inte incidenten med filmen under denna definition då personerna kommentarerna var riktade mot inte hörde dem.

nyss hörde jag på radions nyheter att det finns en nedre gräns av tre utsatta personer för att situationen ska rubriceras som hets mot folkgrupp, men jag vet inte om detta stämmer. det låter nämligen absurt.

för ett år sedan, däremot, kallade en kille några poliser för "grisar" vilket nu ska leda till åtal.
killen riskerar böter för "förolämpning".

är det bara jag som ser det tvetydiga och smått komiska i detta? att ett gäng poliser kan sitta och häva ur sig de mest rasistiska påhoppen och inte dömas eftersom de satt i en bil och måltavlan inte råkade höra. men att en 15 årig kille riskerar att dömas till böter för "förolämpning" för att han kallat några poliser för en djurart.

hur ofta leder byråkratin till en bra lösning?

kim.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback