kära dialekter

stockholmsdialekten anses ju av många vara kaxig i tonen. jag antar att det är något som hänger med fördomarna om uppstudsiga huvudstadsinnevånare. det kommer liksom på köpet. jag är stolt över mitt stockholmska ursprung och försöker låta bli att färgas av andra dialekter. tyvärr har det gått lite si och så med dialekten vilket resulterat i en något mer göteborgsanpassad variant, men grunden är alltid kvar.

på senaste tiden har dock en helt annan smitta drabbat min dialekt. norrländskan. jag har blivit drabbad av norrländskan. varje gång jag ska förklara något utan att låta som en besserwisser drar mina ord åt den lite mer väna och oskyldiga norrländskan. detta är helt omedvetet men så snart jag inser vad jag håller på med kan jag trots detta inte ändra tillbaka.

jag antar att det inte ligger en lika hård laddning i dialekter norrut som det gör hos stockholmstugget. det finns tusentals fördomar som hakar på i stockholms kölvatten medan det hos våra norrländska vänner knappt finns några. det skulle vara långsamheten i så fall. men annars, enligt mig, bara trevligt och mysigt.

alltså, låt oss använda oss av våra dialekter, anpassa dem till tillfälle, lägg till med dalmål när ni vill vara hurtiga eller göteborska när ni vill vara roliga. det är ju trots allt svenska vi alla talar.

kim.

Kommentarer
Postat av: Kanf Keato

Jag håller på att ta tillbaka min dialekt jag med.
Har den sista tid tänkt på att det är dags att ta tillbaka min hälsingedialekt. Varför man nu har gjort sig av med den vet jag inte. Kanske för att man har umgåtts med folk från hela landet, och som sagt dialekter färgar av sig.

Så nu ska jag försöka lära mig prata "riktigt" igen

Postat av: Sophia

När använder man Jönnet-dialekten då, finns det nån sån i huvudtaget? Jag har alltid sagt att jag pratar rikssvenska... vad det nu är?

2007-11-30 @ 11:21:57
URL: http://sophiaolsson.blogg.se
Postat av: Vidarmette

Pleasure to sign your guest book. I work for an advertising agency in London.

2008-09-29 @ 12:27:55
URL: http://vidarmette.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback