bra, bara bra.

en plötslig inflation av extrema ord har slagit mig till marken. likt kulspruteammunition träffar de mig gång på gång och pepprar mig till marken. det hela liknar en scen ur hot-shots där marken täcks av tomhylsor som sakta med säkert växer till ett berg av metall.

sedan när blev ordet "bra" mediokert? bara ok. istället har överdrifterna rusat in likt pubertetsstinna beatlesfans och övertagit vår vardag. ord som "fantastiskt" och "underbart" är de enda som duger. på den negativa sidan regerar "uselt", "kass" och "under all kritik".

"bra" har blivit ett ord som ständigt har en motfråga:

"inte mer än bra?"

"dåligt" paraderar stolt tillsammans med:

"men det var ju inte så farligt, det är ju ok"

när ska vi sluta vara så bombastiska och gå tillbaka till vår härliga minimalism även på språkfronten? eller, om man vill, från svulstig barock till sirlig rokoko...

för mig är det som att uttrycka sin odödliga kärlek för någon varje dag så att den till slut dränks i vardagens smolk. spara på godbitarna till lördag. värna om våra uttryck och superlativens exklusiva betydelse!

den utsökt vackra och fantastiskt väna.
kim.


Kommentarer
Postat av: Bragejohanne

Hm... This is really fresh idea of the design of the site! I seldom met such in Internet... Good Work!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback