en glass är en glass är en glass

årets glassdebatt är i full gång. när "nogger black" introducerades blev gb anklagade för att vara rasistiska. glassmodellen heter "nogger", det har den alltid gjort. lakrits är svart, svart heter black på engelska. vad fan är problemet? skulle den hetat "svart"? eller kanske "dark"? eller helt enkelt "lakrits"? vi har krånglat till det lite väl mycket när vi inte ens kan använda en färg utan att bli påhoppade och anklagade för att vara rasister. vad skulle hända om den hade varit av vit choklad och fått namnet "nogger white"? eller smakat citron och döpts till "nogger yellow"? det är en glass som smakar lakrits, ingenting annat.

nu har gb kommit med glassen "girlie"; en rosa glass i form av en stjärna med en stång som innehåller glitter. givetvis kommer påhopp från alla håll. den är riktad till flickor är det tyngsta argumentet. ja det är den, so what? det finns faktiskt flickor som vill ha flickiga saker, just på grund av att de är flickor. själv var jag kanske inte den flickigaste av alla flickor, jag diggade pigellin. däremot tyckte jag dåtidens lakritspuck var fantastisk. en lakritsglass med en blå tuggummistång att hålla i! det tog liksom inte slut när glassen låg i magen, man fick dessutom smaska på ett blått tuggummi ett tag.
givetvis är det inte glassarna problemet ligger hos, det är hos oss. är det en överraskning att flickor och pojkar är olika? är det en överraskning att fler flickor än pojkar i framtiden kommer sminka sig? visserligen är nu grooming något mycket vanligt hos män men det brukar vanligtvis inte inefatta just glitter. däremot tror jag att många pojkar säkert skulle tycka att just glitter är rätt fränt. för det är det ju, det lägger sig precis överallt och det glimmar som en stjärnhimmel, eller en rymdvarelsedräkt om man vill.

summan av det hela är att det faktiskt bara är glassar och även om vi ska leda de små in i ett jämlikt samhälle så är det inte just vid glassarna vi ska börja. om min framtida dotter vill ha en uppenbart flickanpassad glass med glitter i är det klart att hon får den! det enda jag kan säga då är väl att hon har ett lysande sinne för ekonomi. två för priset av en, kanon! vi måste börja hos oss själva, vad tycker vi? vad är jämställt för oss? och vad är viktigast, lika lön för lika arbete eller frågan om smink och glassar kan färga våra flickors sinnen? vill vi att våra små ska veta att de är vackra som de är, säg det då, visa det varje dag. smink kommer alltid finnas kvar, nu även för killar.

trots att jag var lite av en pojkflicka när jag var liten, en flicka som klättrade i träd, hade ärrade knän och älskade hockey, så gillade jag typiska flicksaker. visserligen bet jag av min barbies ben och dränkte mina "my little ponies" i badkaret, men dock. barn väljer det de tycker verkar kul just nu, inte det de tror kommer vara bra för dem i framtiden ur ett jämställdhetsperspektiv.

man får göra som man vill.

kim.

Kommentarer
Postat av: Erik

Jag har ju alltid varit en glitterkille. GB skriver att det är en underbar hallonsmak på glassen... Alltås precis som du skriver, två för en. En god glass (hallon till råga på allt) och glitter som är så kul. Kan det bli mycket bättre? Sen hade den väl kunnat heta något annat!? Säljer den automatiskt bättre för att den heter Girly?! Tveksamt?!

Postat av: Stefanane

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2010-04-21 @ 14:44:54
URL: http://stefanane.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback