mjölktänder

häromdagen hörde jag på radion att några finurliga forskare har kommit på att vi kan använda stamcellerna i våra mjölktänder till att bota en massa saker. det låter ju hur bra som helst. nu kommer jag givetvis inte ihåg exakt vad som kunde fixas till med dessa men en tanke slog mig i alla fall. varför heter det mjölktänder?

här kommer några alternativ:

1. de är vita som mjölk

2. det är av modersmjölken man får tänder, de liksom växer genom att man vattnar dem

3. de används till att mjölka fram de riktiga tänderna

sen kom jag inte på några fler. självklart finns det ju en förklaring, det gör det till alla ord.
kanske är mjölktänderna gjorda av något annat än vanliga tänder är gjorda av?
om man lämnar en mjölktand och en ickemjölktand nedgrävd jorden i en massa år, vilken överlever längst? själv skulle jag ju satsa på ickemjölktanden, men vem vet? kanske är mjölktanden en riktig överlevare som vi underskattat i alla dessa år?
nu verkar i alla fall forskarna fått upp ögonen.

skönt.

kim.

Kommentarer
Postat av: Sara

Namnet mjölktänder kommer av att de första tänderna (primära) man får är vitare än de tänder man behåller hela livet (permanenta tänder). den vita färgen är mjölklik.
Så nu vet du det!
puss

2007-02-20 @ 09:49:05
Postat av: kim

fan vad gött med svar!
ska komma med mer frågor inom kort.

/kim "orkar-inte-googla" lindqwister

Postat av: linda nilsson

visste du att katter också har mjölktänder? det visste inte jag förrän jag hittade en på golvet o blev orolig att missen hade tappat en tand, tur det va en mjölktand. :)

o vet du en sak till? vi går samma kurs, css-baserad webbdesign :)

kram från linda

2007-02-21 @ 19:50:34
Postat av: kim

ja det med katterna visste jag (min katt tappade också), tydligen är det så med hundar också...

vad roligt att vi läser samma! men jag ligger en bit efter hehe...

/kim.

2007-02-22 @ 11:53:11
URL: http://kimmono.blogg.se
Postat av: Hugosilje

Very well done. I enjoyed the site.

2010-04-16 @ 15:10:45
URL: http://hugosilje.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback